Reseguiden

En blogg där jag allt som oftast delar med mig av en del av det som händer i mitt liv. Vissa saker utlämnas dock om det är av privatare karaktär. Kommentarer som är anonyma och där avsändaren inte kan identifieras kommer att avvisas. Vi är bara intresserade av kommentarer där avsändaren öppet står för sina åsikter utan att gömma sig bakom alias/anonym med mera.

Lite om Estonia

Fakta/Dokumentärer Permalink0
Har tidigare berört ämnet men tar upp det igen en sväng då Estonia katastrofen alltid på något sätt
är närvarande...
 
Det tyska  varvet Meyer-Werft som byggde Estonia och även hennes systerfartyg*. Från början så hette fartyget Viking Sally och gick då för Viking Line mellan Stockholm-Mariehamn-Åbo och var tillverkad för lugna vatten. En del av östersjön inomskärs är det mesta lugna vatten. 1990 Gick hon över till Silja Star hos Silja Line.
 
Efter ännu ett ägarbyte så såldes fartyget Silja Star /Wasa King till Svenska Nordström & Thulin, delägare i rederiet Estline. I samband med detta så döpte man om fartyget till M/S Estonia och satte in henne mellan Stockholm-Tallinn.
 
Ms Estonia och systerfartyget byggdes ursprungligen för trafik i kustnära vatten på rutten Stockholm–Mariehamn–Nådendal (senare Stockholm–Mariehamn–Åbo). De skulle aldrig gå mer än 20 nautiska mil från land. Därför installerades aldrig vissa säkerhetsdetaljer som annars skulle finnas på roro-färjor, såsom extra vattentäta skott bakom bogrampen
 
 
1993 var Diana II nära att förlisa söder om Trelleborg, då bogvisiret höll på att slitas upp i ett oväder, men där lyckades man sänka farten och vända tillbaks mot lugnare vatten. I fallet Estonia så valde man köra full fart i förädiska vågor vilket fick till slut bogvisiret att slitas loss. Det var samma låsanordning i bägge fartygen och vare sig Estonia eller hennes systerfartyg* var designade för denna typ av väder.
 
 
Varför Estonia hade kunnat gå på Stockholm-Tallinn rutten ett helt år i den sjön innan olyckan inträffade är dock för mig en gåta, med låsanordningar som inte är anpassade för den typ av sjögång är det ett under att olyckan inte skedde tidigare. Men vid tiden för olyckan så var Estonia ganska undermåligt säkerhetsmässigt sett och borde ha förhindrats att lämna Talinn den 27:e September 1994, speciellt när kapten och besättning visste om vädret.  Men man valde trots detta att köra full fart i 6-8 meter höga vågor. vilket gjorde att ca 01.10 på natten den 28:e september så slets bogvisiret loss och öppnade rampen till bildäcket.
 
Vattnet forsade in och fartyget fick snabbt slagsida då bilar och lastbilar hamnade på en och samma sida samtidigt som motorer och elsystem slogs ut allt eftersom. Sista nödanropet från Estonia kom runt 01:30. Sen slogs elsystemet ut ,även radarn, därav hon försvann från samtliga fartygs radarsystem.
 
 
Detta är den officiela rapporten från Haverikommisionen. Men varvet Meyer-Werft var starkt kritiska till varför Estonia inte underhålldes bättre eller byggdes om innan hon placerades på den tuffa rutten.
 
 
*Systerfartyget hette då Diana II och idag M/s Bluefort
 
 
Pierre Isacsson var kryssningsvärd under den sista resan och dog tyvärr efter att ha räddat ett
antal andra passagerare från fartyget. Så i mångas ögon är han en hjälte som offrade sitt eget liv
för att försöka rädda så många andra..
 
 
Finns även konspirationsteorier på att Estonia medvetet Sänktes, men då det inte finns hållbara bevis på detta så väljer jag att tro på Haverikommisiones slutrapport. Sen att Svensk regering väljer att tiga som muren när Estonia ämnet tas upp, det är mysko i sig men inget jag grubblar vidare på..
 
Bild på när hon gick för Viking line som Viking Sally. Svårt att tro här att hon sen skulle
förlista i Östersjön som M/S Estonia 1994.
 
Källa: Wikipedia
Till top